12 juni 2020

No Filter: The Inside Story of Instagram – Sarah Frier ★★★★

Door Tabitha

Lees deze en andere boekrecensies op mijn Goodreads pagina

[rating stars=”4.0″]

Ik heb genoten van dit boek over het ontstaan van Instagram.
Non-fictie wat leest als een spannend verhaal.
Op een pakkende manier wordt beschreven hoe Instagram begon met een creatief plan en eerst ‘Burbn’ heette. Instagram wilde een creatieve plek zijn waar je jouw wereld op een artistieke manier kon delen door middel van foto’s in vierkant formaat.
In korte tijd groeide het uit tot een groot succes, met dank aan een aantal celebrities die een profiel aanmaakten en zo duizenden van hun fans naar het platform lokten.
Na een paar jaar werd start-up Instagram overgenomen door het grote Facebook, met als doel om zo snel mogelijk zo groot mogelijk te worden en vervolgens inkomsten te genereren door middel van advertenties.
Met hun focus op creatieve en artistieke foto’s moedigde Instagram onbewust aan dat gebruikers alleen hun beste foto’s op hun beste momenten deelden.

What people are experiencing on Instagram is, they don’t feel good about themselves. It feels terrible. They have to compete for popularity

Evan Spiegel, Snapchat CEO

Nieuwkomer Snapchat speelde daar slim op in door de mogelijkheid te bieden om foto’s weer te laten verdwijnen en kwam met Stories. Zowel Instagram als Facebook namen dit over in de race om de meeste gebruikers en strijd om gebruikers de app zoveel mogelijk te laten gebruiken.
Waar Instagram focuste op het esthetische aspect, op een applicatie die simpel is, degelijk werkt en een fijne uitstraling heeft, focust Facebook op zo snel mogelijk groeien en daardoor op het bevorderen van likes en comments en op het sturen van notificaties wanneer gebruikers een paar dagen inactief zijn.
Door deze focus op groei en ook het genereren van inkomsten kan iedereen met een creditcard advertenties kopen op Facebook. Na de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2016 ontstond er controverse rond Facebook toen bleek dat Russische bronnen via de advertenties desinformatie verspreide naar miljoenen Amerikanen om de verkiezingen te beïnvloeden.
Vaak vergeten we hoeveel impact Silicon Valley in het algemeen en Facebook (waar Instagram en Whatsapp ook onder vallen) in het bijzonder hebben.
Een erg boeiend boek dat een inkijkje geeft achter de schermen van deze bedrijven.

Boeiende quotes:

“Each month, more than 1 billion of u use Instagram. We take photo’s and videos of our food, our faces, our favorite scenery, our families, and our interests and share them, hoping that they reflect something about who we are or who we aspire to be. We interact with these posts and each other, aiming to forge deeper relationships, stronger networks, or personal brands. It’s just the way modern life works. Rarely do we have the chance to reflect on how we got here and what it means.
But we should. Instagram was one of the first apps to fully exploit our relationship with our phones, compelling us to experience life through a camera for the reward of digital validation. The story of Instagram is an overwhelming lesson in how the decisions inside a social media company – about what users listen to, which products to build, and how to measure success- can dramatically impact the way we live, and who is rewarded in our economy.”

“A substantial portion of our global population is striving for digital recognition and validation, and many of them are getting it through likes, comments, followers, and brand deals. Inside and outside Facebook, the story of Instagram is ultimately about the intersection of capitalism and ego – about how far people will go to protect what they build and to appear successful.”

“By looking at the way commercial spaces, products, and even homes are designed, we can see Instagram’s impact, in a way that we can’t easily see the impact of Facebook or Twitter.”

“On Instagram, you could dive into the live of a reindeer herder in Norway or a basket weaver in South Africa. And you could share and reflect on your own life in a way that felt profound too.
“It gives you this glimpse of humanity and changes your whole perspective on everything and the importance of it,” Messina explained. “Instagram is this mirror on ourselves, and it allows each of us to contribute our own experience to the unverstanding of this world.”

“Facebook was like a constant high school reunion, with everyone cathing up their acquintances on the life milestones that had happened since they’d last talked. Instagram was like a constant first date, with everyone putting the best version of their lives on display.
On Instagram, people wanted to post things that would attract the adoration of an audience. If an image was beautiful, well designed, or inspirational, it would do well on the app. So people changed their behavior, seeking out more things that would do well, appreciating well-plated meals, street-style fashion, and travel. Phrases like ‘outfit of the day’ and ‘food porn’ and ‘Instagrammable’ entered the vernacular as the company grew. Nobody said ‘Facebookable.’ Instagram had a higher bar.”

“What people are experiencing on Instagram is, they don’t feel good about themselves. It feels terrible. They have to compete for popularity” Evan Spiegel, Snapchat CEO

As Instagram became past of our culture, Facebook’s culture of measurement did too. The line between person and brand is blurring. The hustle for growth and relevance, backed by data, is now the drumbeat of modern life online.”

Lees ook mijn andere boekrecensies: